Tek-Tips is the largest IT community on the Internet today!

Members share and learn making Tek-Tips Forums the best source of peer-reviewed technical information on the Internet!

• Congratulations IamaSherpa on being selected by the Tek-Tips community for having the most helpful posts in the forums last week. Way to Go!

make an "button" border in illustrator like in photoshop 1

Status
Not open for further replies.

BartHuis

Technical User
Dec 28, 2006
7
NL
when i have an object in photoshop, i can click right an go to the options for overflowing or something (i have the dutch version, so i dont know the exactly names of menu's and such, sorry)the 5th option, the one with 2 sub-options, can make overflowing borders on the object, like it is an button. i want to use this on an vector object in illustrator, now i found "effect>3d> give depth and give *** corners" or something like that, the 1st option of the 3d menu. but that gives a straight line between the "front side" and the other side. in the photoshop example its smooth and overflowing. does someone know how i make it like what i gave as example in photoshop? and i you'll ask , why nog in photoshop, thats becouse i want to keep it vector.... (yes, its sad PS can't make vector :p )
many many thanks for the one who could help me. if you need, i can post te illustrator file, and a photoshop file like how i want it, but i hope you'll understand me...
Bart

Bart:

Vertel het nog eens, in het Nederlands, want ik begrijp niet precies wat je bedoelt...

Bert

haha ok, for the english people: bert asked me to explain it in dutch, becouse i told i had the program in dutch... becouse he don't understands my explenation.

als ik een object / plaatje heb in photoshop, kan ik rechts klikken op het object in zon lijstje en kiezen voor
opties voor overvoeien. de 5e optie daar in heet "schuine kant en reliëf" (iets te moeilijk om te vertalen :p ) dan lijkt het net of de rand, de rand van een soort knop word, een mooie ronde kant, in plaats van zon strakka lijn. nu zoek ik iets dergelijks dus in illustrator, om dit toe te passen op een vector object, daarom kan ik het dus niet in photoshop doen.
Ik heb een word documentje gezet op daar zie je eerst het orgineel, en dan de instellingen die ik heb gemaakt in de 2e, met op de achtergrond wat ik wil, dus is nu toegepast op het geheel, inclusief de rode stukken een beetje raar, maar dat doe ik staks hopelijk dus apart voor de groene vlakken, en apart voor het rode.
Nu heb ik wat zitten rommelen in illustrator, maar krijg alleen maar strakke kanten, zie 4e plaatje.
ik heb namelijk 4 vlakken geselecteerd voor de proef, en ga naar effect, 3d, en dan "diepte geven en voorzien van schuine kanten..." daar kies ik voor respectievelijk 3, 3 en 0 graden draaien en wat hoger aantal punten hoe groot de rand moet worden. zie afbeelding 3 voor die instellingen.
nu zoek ik dus een manier om in illustrator net zulke mooie ronde randjes te krijgen als je in photoshop kan maken, dus om het logo, dat de eigenaar van het bedrijf zelf heeft gemaakt, en ik een beetje aangepast, er proffesioneler uit te laten zien.
Ik hoop dat je me der mee kan helpen, eventueel misschien via msn barthuisman@gmail.com, of anders hier. alvast bedankt!

Bart:

Met het 3-d gereedschap in Illustrator zal het moeilijk zijn om dit te doen. Het is rotzooi...

De beste manier om dit te doen, is een "Blend" (ik weet niet hoe het in de Nederlandse versie heet als je een overgang van een object naar een ander object maakt.

Doe het volgende:

1. Maak een groep van je object;

2. Maak een kopie, maar breng de kopie nog niet binnen;

3. Pak het origineel, en ga naar Effect>Path>Offset Path (dat is het effect dat je het object dikker laat maken), stel het in voor misschien 1 of 2 millimeter;

4. Ga naar Object>Expand Appearance om de verandering permanent te maken; Maak al de kleuren wat donkerder in deze versie (voor later voor de schaduw);

5. Plaats NU de kopie in de voorgrond, een klein beetje naar links en naar boven. Met het "Blend" gereedschap, klik op een hoek van het origineel en op een hoek van de kopie. Nu, vanuit het instellingen paneel van de Blend, stel in voor een vast aantal stappen, misschien 25 om mee te beginnen.

Dit zou er nu goed uit moeten zien. Laat me weten of je meer hulp nodig hebt.

PS Let maar eens op, er zal wellicht een commentaar volgen van een Amerikaan die klaagt over Nederlands in dit forum. Don't worry, hij is een eikel.

Bert

haha, ok.
for the english people, sorry for this dutch conversation, but he has gives a goot tip for me in dutch, sorry, i was nog able to find an dutch forum for this, so i tryed it her in english, and by coincedence this person could help me in dutch. i'll try it if it works. thanks bert

hollandsenieuwe.gif

bedankt, het is goed gelukt, alleen heb ik het onder het dikker maken van de randen gedaan, want dan werden ze heel raar...

thanks, it ok now, ive done one thing diferent from what he sayed, fot the dutch people i sayd what i chanched, for when someone find this page by google, it could help him...

Status
Not open for further replies.

Part and Inventory Search

Sponsor

Back